+98 21 با ما تماس بگیرید 24597570

صفحه اصلی » استراتژی » استراتژی های حیاتی برای کسب و کار های حوزه فینتک

استراتژی های حیاتی برای کسب و کار های حوزه فینتک

استراتژیهای حیاتی برای کسب و کار های حوزه فینتک

حوزه مالی اینترنتی در چین با رشد نمایی روبرو شده زیرا از بازار موجود استفاده کرده و چیز های زیادی از آن یاد گرفته. به تازگی حتی از آمریکا هم به عنوان بزرگترین بازار فینتک پیشی گرفته. کار خاصی نمی کنند بانکداری را از نو بنا می کننند. به جای انحصار طلبی سعی می کنند از تکنولوژی به عنوان یک تسهیلگر در رواج دادن بانکداری در بین عموم مردم استفاده کنند.

از این 6 استراتژی می توانید در بهبود بخشیدن به کسب و کار فینتک خود استفاده نمایید:

1- بر روی آن قسمت از جمعیت مردم که نادیده گرفته شده اند تمرکز کنید

جمعیت کثیری از مردم چین را افرادی تشکیل می دهند که متعلق به طبقه کم درآمد هستند، که امکان استفاده از بسیاری از خدمات مالی ارائه شده توسط بانکهای سنتی در حوزه مدیریت ثروت را ندارند و با استناد به نظر سنجی یکی از دانشگاه های اقتصاد در چین، بیش از دو سوم آنها حتی تحصیلات دبیرستان را هم تمام نکرده اند. بنابراین با یک خلاء مواجه بودند که غولهای تکنولوژی چین می توانستند با استفاده از آن بازارهای سنتی را در هم بکوبند. این پدیده مختص کشور چین نیست، در بسیاری از نقاط جهان جمعیت هایی هستند که نیاز های بانکیشان دیده نمی شود. تکنولوژی های نو ظهور می توانند شرایط را برای خدمات رسانی به این جمعیت دیده نشده فراهم کنند.

استراتژیهای حیاتی برای کسب و کار های حوزه فینتک

 

2- ساده سازی کنید

وقتی سرمایه گذاری ساده باشد عده بیشتری سرمایه گذاری می کنند. وقتی استارتاپ Yu’e Bao (‘leftover treasure’) در سال 2013 شروع به کار کرد شعارش “سرمایه برای عموم مردم” بود. زیرا توانسته بود موانع مربوط به این کار را از میان بردارد. این استارتاپ اجازه می داد که مشتریان Taobao که معادل چینی Ebay بود بتوانند در هنگام خرید مقداری پول خورد از خرید خود را در کیف پول خود در Alipay – مدل چینی وب سایت Paypal- به عنوان صندوق سرمایه گذاری ذخیره کنند. فرایند انجام این کار بیشتر از 5 کلیک لازم ندارد. این استارتاپ با همین استراتژی سهمی بیش از یک سوم از سرمایه گذاری ها را در چین به خودش اختصاص داده است.

 

3- سرویس ها را طوری ارائه دهید که کاربران با آن احساس آشنایی داشته باشند

به رفتار های گذشته کاربران خود توجه کنید و سعی کنید سرویس های ارائه شده جدید برای آنها آشنا باشند. ابزار پیام رسانی WeChat  با استفاده از رفتار های فرهنگی کاربران، معادل دیجیتال شده آنرا ارائه می دهند. مثلا” پرداخت یا هدیه دادن پول در پاکتهای قرمز مخصوص رسمی است که در ایام سال نو چینی رایج است. در سال 2014 اپلیکیشن WeChat از ویژگی پاکت قرمز در روزهای سال نو رونمایی کرد تا کاربران بتوانند پاکت های قرمز مجازی به عنوان کارت پستال به همراه پول الصاق شده به آن ارسال کنند. زمانی که کابران برای استفاده از این سرویس هجوم آوردند، این شرکت توانست سرویس پرداخت خود را ارائه نماید که با استقبال فراوانی روبرو شد.

استراتژیهای حیاتی برای کسب و کار های حوزه فینتک

4- در یک بستر به صورت اجتماعی ارائه سرویس نمایید

 فعالیتهای محبوب معمولا” برای خودشون جامعه کاربری خاص دارند، سرمایه گذاری هم از این قاعده مستثنا نیست. بازار از گذشته هم محل اجتماع بوده. Futu Niuniu استارتاپی است از شرکت  Futu Securities که خدمات مربوط به سرمایه گذاری آن از طرف Tencent تامین می گردد.

این اپلیکیشن برای سرویس دهی به نسل های جوانتری راه اندازی شده که قصد سرمایه گذاری در خارج از کشور را دارند اما اعتبار لازم برای انعقاد قرار داد و افتتاح حساب با بانکهای خصوصی و بزرگ را ندارند. این اپلیکیشن محیطی دو گانه را برای معاملات سهام راه اندازی کرده که هم جذاب بوده و هم به صورت اجتماعی است.

کاربران می توانند سهام خرید و فروش نموده و درباه این معاملات در گروه های مختلف به بحص و اظهار نظر پرداخته و سودهای روزانه خود را به صورت شکلک و استیکر با دیگران به اشتراک بگذارند. همین امر باعث می شه که کاربران تعامل بهتری با اپلیکیشن داشته و مدت زمان بیشتری را از این بستر استفاده نمایند.

5- سعی کنید بی مزه نباشد

پیاده سازی مفهومی مثل بازی سازی یا Gamification اگر به خوبی انجام نشود می تواند باعث کم ارزش شدن محصول شده و انتقاد بر انگیز شود. به عنوان مثال می توان به اضافه کردن قابلیت ها بازی FarmVille به بستر تبادل اپلیکیشن Futu Niuniu اشاره کرد.

در یک مزرعه مجازی شما با آب دادن روزانه به یک دانه شرایط رشد ان را فراهم می کنید. می توانید برای دعوت از دوستان خود برای تبادل سهام از آنها بخواهید که برای آب دادن و باروری بذر در جهت رشد سریع تر آن به شما کمک کنند. وقتی که گیاه به رشد و بلوغ لازم رسید می توانید در یک دوره زمانی بدون پرداخت کمیسیون برای تبادل آن را درو نمایید.

این مدل از بازی سازی کمی عجیب به نظر می رسد. کسب و کار ها باید به نوعی از این امکانات استفاده کنند که برای چنین محیطهای مناسب و کاربردی تر باشد.

استراتژیهای حیاتی برای کسب و کار های حوزه فینتک

 6- طبیعتِ انسانها را استثمار نکنید

به خاطر داشته باشید که بازی سازی، خطراتی را هم به همراه دارد، زیرا ترکیبی از بازی و پول می تواند به قمار منجر شود. مدالهای Futu، ماموریت های روزانه و…  کاربران را تشویق می کنند تا به خاطر آن تجارت کنند. در حالیکه، این  خدمات باید کاری کند تا کاربران تصمیمات آگاهانه بگیرند.

بسیاری از استراتژی های فینتک در  چین را می توان در بازارهای دیگر هم استفاده کرد، زیرا در نهایت، خدمات مالی باید به نفع کاربران باسد. اگر شرکت ها این کار را با موفقیت انجام دهند، فقط و فقط در اسن صورت است که  کاربران دوباره باز خواهند گشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published.